Kanál Labe – Odra – Dunaj.

Dneska jsem se tady dočetl, že ministr v demisi Žák přicupital před Miloše Zemana s harmonogramem výstavby plavebního kanálu Labe – Odra – Dunaj. Na tom mě fascinuje hned několik věcí:

1) co má ministr, který to má doslova „za pár“, co připravovat harmonogram stavby, proti které je dostavba Temelína jen jako stavba nové králíkárny?

2) Proč s tím jde za prezidentem republiky? On to jako bude platit? On o tom bude rozhodovat? Spíš si na to důkladně připije.

3) Kanál má stát údajně jen 400 miliard korun. V Českých podmínkách se dá očekávat, že to bude tak trojnásobek (minimálně). Opravdu chceme stavbu, která bude stát celý hrubý domácí produkt naší republiky? Ani První republika neinvestovala takovou část rozpočtu do výstavby opevnění a modernizaci armády a to šlo republice doslova o existenci!

Upřímně řečeno mě tyhle úvahy sice vytáčí, ale jsem nakonec celkem v klidu. Tento stát není schopen postavit v podstatě v totožné trase ani pás asfaltu s názvem R35, natož pak kanál pro nákladní lodě přes kopcovitý východ Pardubického kraje s mnoha zdymadly. Dálnici D1 budeme spravovat 10 let a chceme stavět stokilometrový kanál?

Kromě toho absolutně nechápu ekonomiku celé stavby. Proč se staví kanál pro nákladní lodě, když ve stejné trase vede železnice? Náklad jedné lodě odveze v pohodě jeden vlak. S nižšími náklady, rychleji, za každého počasí. Nevadí mráz (zamrzlý kanál je k ničemu. Nebo koupíme ke kanálou i flotilu ledoborců?), nevadí sucho. Navíc koleje vedou do každé větší fabriky, takže se nemusí zboží tolik překládat.

Nakonec mě fascinuje ta suma. 400 miliard. Fajn, část zaplatí EU. Ale kolik? Polovinu? Tři čtvrtiny? A my jako máme na ten zbytek? Kromě toho – EU peníze posílá na projekty až dodatečně, napřed se musí projekt realizovat a následně je část projektu proplacena. A co když to dopadne jako obvykle a my budeme muset zacálovat celou stavbu a ještě případnou pokutu za zpronevěru dotací? Pak budeme Řecku závidět jeho ekonomickou situaci.

400 miliard. Kolik lodí tak projede takovým kanálem za den? Suez má kapacitu asi 60 lodí za den. Budeme bláhově předpokládat, že i kanál Labe – Odra – Dunaj by zvládl 60 lodí za den. Pak by za 30 let (při splavnosti 300 dnů v roce – což je neskutečná pohádka pro rejdaře) proplulo kanálem asi 540 tisíc lodí. Pak by musela každá loď platit za průjezd kanálem asi 740 tisíc korun. Dokážete si představit logistika, který by těch pár kontejnerů za této situace posílal lodí?!

Chápu že Miloš Zeman si rád hraje. Doporučil bych mu, aby si nainstaloval starý dobrý Transport Tycoon a dal pokoj. Nejlépe tak na další 4 a půl roku.