Sto klacků – #3 – mobilní komunikace

Tohle bude částečně povzdech nad fungováním nekonkurečního trhu a zároveň nad neschopností regulátora. A na závěr tip na start-up!

Už tři roky bydlíme na vesnici nedaleko maloměsta. Krajina mírně zvlněná, žádné vysokohorské údolí. Relativně hodně lidí okolo. Ale když si chci zavolat, musím na zahradu nebo se s mířit s tím, že telefonuju na třikrát, pětkrát… A přitom podle mapek pokrytí, kterými se všichni tři operátoři na webu chlubí, tu mám mít bezproblémové plné LTE. Realita? Občas dvě čárky 2G nebo EDGE.

Důvod mi vysvětlil technik mého operátora (T-Mobile). Máme tu smůlu, že se nacházíme přesně na rozhraní dvou BTS a tudíž signál kolísá. Vzhledem k tomu, že proběhla konsolidace sítí T-M a O2, situace je u modrých úplně stejná. Poradil mi, abych si přepnul telefon trvale na 2G (v roce 2017!) nebo abych přešel k Vodafone. Ten tu má pokrytí výrazně lepší.

Všude se mluví o tom, jak má Česká republika zoufalé pokrytí daty. Do toho mi T-Mobile pravidelně volá s nabídkou mobilních datových tarifů (na to jim rád odpovídám tím, že když už si svojí politikou udělali z trhu – ČR – zemi s jednou z nejvyšších hustot pokrytí wifinami, nemůžou se divit, že jim jejich data už nikdo nechce platit).

Já mám ale problém hlavně s voláním a o tom se nemluví – data jsou fajn, data jsou mediální téma, ale každý, kdo cestuje po republice a vyřizuje obchodní záležitosti ví, že z vlaku si prostě nezavolá. Pokrytí na trati Praha – Ostrava v některých částech není prakticky žádné (Choceň – Ústí n. Orlicí, okolo Olomouce, ale i mezi Kolínem a Prahou), nebo tak nekvalitní, že vyřídit si hovor je skoro nemožné (věta, která padne ve vlaku snad ještě častěji než „Kontrola jízdenek!“ je „Cože? Já tě neslyším! Haló? Hele, já jsem ve vlaku, zavolám ti až dojedu, jo?“). Výmluvy operátorů na vagóny a fólie na oknech neberu. Když vlak stojí ve stanici, je zajímavé, že signál je většinou bez problému. A signál není ani ve starých motorácích, které rozhodně žádné fólie na oknech nemají. A palubní WiFi, která jen agreguje třikrát mizerný signál mobilních operátorů je pak spíš k smíchu.

Zavolat si z auta cestou od zákazníka znamená volat tak na pětkrát, než vyřídíte pětiminutový hovor, protože pokrytí je sice teoreticky všude, ale moc se nepočítá s tím, že by se uživatel pohyboval.

O metru škoda mluvit.

A co s tím má společného stát? Stát přece vlastní frekvence a provozuje regulátora trhu. Existuje vůbec nějaký kvalitativní parametr, kterým by stát požadoval po operátorech nejen základní pokrytí („aspoň jedna čárka“), ale taky to, aby byl signál stabilní? Aby pokrýval oblasti, kde sice prakticky nikdo nežije (třeba údolí Orlice), ale kde se v každém okamžiku ve vlacích nachází stovky lidí toužících po mobilních službách? Stará se stát kromě toho, jak co nejvíce na**at občany chlubením se, jak nízké tarify si dokáže vyjednat pro jednotlivá ministerstva a státní úřady i o to, jak kvalitní je základní pokrytí státu mobilním signálem? Nerezignovali náhodou operátoři na zlepšování kvality služeb a není náhodou úlohou státu nutit je, aby své služby zlepšovali?

A slibovaný tip na start-up? Několikrát jsem zažil situaci, kdy jsem s T-Mobilem přel o to, zda někde má nebo nemá pokrytí. Zastání jsem nenašel u slečny na infolince, která koukala do stejné mapky na jejich webu, jako já, ale až u servisního techniky, který mi byl schopen přesně říci o síly signálu v dB u jednotlivých typů signálů (a zhodnotil objektivně, že to vážně stojí za prd a volat se s tím moc nedá).

Co takhle vytvořit aplikaci, která bude zaznamenávat sílu signálu na místech, kde se pohybuje telefon s tím, že cokoliv pod „tři čárky“ (doplňte si sílu signálu v dB) bude prostě bráno jako „bez kvalitního pokrytí“. A za každý přerušený hovor by to vygenerovalo kruh o poloměru 100 m bez signálu. Moc by mě zajímalo, jak by pak vypadala mapa pokrytí jednotlivých operátorů poté. A tuhle mapku by pak měl vzít stát a „omlátit ji o hlavu“ operátorům, až budou fňukat něco o „specifickém trhu“.