O zákazu předjíždění kamionů na dálnici.

S obavou sleduji postupné zavádění zákazu předjíždění pro kamiony na českých dálnicích. Ano… s obavou. A ne, neřídím kamion. Vlastně je dost nesnáším. Ale hodně toho najezdím po dálnicích a i když i mě (jako všechny) štve to obligátní zdánlivě nekonečné předjíždění kamionu kamionem o 2 km/h rychlejším, zákaz jejich předjíždění fakt nebude výhra. A snažím se vysvětlit proč. Kdo chce praktickou ukázku, doporučuji testovací polygon jménem Maďarsko. Tam tenhle zákaz platí už delší dobu a Maďarsko má srovnatelně hustou dálniční síť s námi a stejný problém jako polovina Evropy s nadměrným silničním tranzitem.

Dlouhodobým pozorováním jsem dospěl k závěru, že drtivá většina kamionů se po dálnici pohybuje opravdu těch 90 km/h (plus mínus 2 km/h) a to v pravém pruhu. V levém se jezdí tak různě, ale pokud budeme brát ideální podmínky (den, sucho), tak rozmezí rychlostí aut v levém pruhu je od 120 do 145 km/h + excesy, kterých ale není kdo ví kolik. Problém tedy je, že zatímco rychlost nejvíce zastoupeného typu vozidla v pravém pruhu (kamion) je SKORO stejná, rychlost průměrného vozidla v levém pruhu (osobák) je značně proměnlivá.

K čemu to vede: pokud nebudou moci kamiony předjíždět, budou se postupně dojíždět a tvořit „vláčky“ třeba pěti, deseti kamionů za sebou. Čím větší hustota provozu, delší tranzitní úsek dálnice a méně možností sjezdu, tím více. Typicky D1 od Bíteše po Mirošovice. D11 od Jiren po Hradec, D5 od Prahy do Plzně, D8 od Prahy do Lovosic. Tyto vláčky budou jezdit rychlostí nejpomalejšího, tedy typicky 85 – 88 km/h. Pokud dojedou např. nadměrný náklad, který pojede třeba 80 km/h, velmi rychle se vytvoří kolona klidně i několik kilometrů dlouhá, s různě velkými (ne moc) rozestupy. Pokud jste řidiči osobáků, co touží si jet v levém pruhu tachometrových 140, zatím dobrý.

Problém ale je, že vašich 140 km/h v levém pruhu je ve skutečnosti exces, protože průměrná rychlost je o dost nižší. Problém nastane přesně v okamžiku, kdy dojedete oktávku s karavanem jedoucím 90 km/h. Nebo mě s Jeepem se skoro třítunovou lodí. Víc než 95 s tím fakt jet nejde. Ano, můžete zkusit prohřát tomu pomalému nebožákovi záda dálkovými světly, ale pokud vás přes to, co táhne za sebou, vůbec uvidí, nic s tím stejně nenadělá. V pravém totiž jede souvislý pruh kamionů, co jedou těch 85 km/h. A zatímco když předjíždí jeden kamion druhý, trvá to třeba 500 – 1000 m, tady je nutné předjet celý ten vláček kamionů a bude to trvat několik kilometrů.

Výsledkem bude, že na dálnici budou místo jednotlivých vozidel, která se vzájemně předjíždějí a uhýbají si (byť někdy to předjetí trvá déle), jezdit takové minikolony kamionů v pravém pruhu, dlouhé třeba 2, 3 kilometry a v levém pruhu podobné kolony osobáků, jen o něco rychlejší – cca 100 – 110 km/h.

Kdo někdy jel přes den na východ nebo na jih od Budapešti, nejspíš to zná. Jedete v levém pruhu v koloně osobáků, že ani nevidíte na konec, v pravém pruhu kolona kamionů ještě delší a vy umíráte nudou protože víte, že dalších třeba 50 nebo 100 km se na tom nic nezmění.

Bude to vlastně jako dneska, když začne jeden kamion předjíždět jiný, vytvoří se za ním krátkodobě kolona třeba pěti, deseti aut, která se ale po předjetí zase rychle rozpustí – někdo se zařadí doprava, rychlejší šlápnou na plyn a zmizí – jen mnohem delší, protože pomalejší nebudou mít kam uhýbat.

Taky přibude kolizních situací. Budete si to hasit těch 110 km/h v levém pruhu (protože víc to nepůjde) a budete si chtít zajet na benzinku nebo sjet z dálnice. Může se ale stát, že v pravém pruhu bude kolona kamionů, přičemž vy budete jen o málo rychlejší. Sjezd se blíží a vy ne a ne najít mezeru na zařazení doprava. Tak to tam prostě na poslední chvíli pošlete. Nic se nestane, kamion za vámi trochu přibrzdí. Ten za ním přibrzdí o malinko víc a do pár minut vznikne klasická kolona vzniklá jenom provozem. A riziko, že někdo na dálnici nedobrzdí do stojící kolony je veliké.

Podle mého názoru zákazem předjíždění kamionů dojde k tomu, že:

  • průměrná rychlost kamionů se mírně sníží (rozdíl v rychlosti nejpomalejšího „blokujícího“ vozidla a průměrně rychlého vozidla je jen malý – 5-10 km/h)
  • průměrná rychlost osobních aut se sníží výrazně (rozdíl v rychlosti nejpomalejšího „blokujícího“ vozidla a průměrně rychlého vozidla je relativně velký – 20 – 30 km/h)
  • počet nehod na dálnicích se zvýší
  • počet a délka kolon se zvýší.

Aby tomu tak nebylo, musela by být doprava extrémně plynulá – tj. všechny kamiony jedou stejně rychle (90 km/h) a všechny osobáky taky (130 km/h), nebo musí být v pravém pruhu dostatek místa pro uhýbání pomalu jedoucích vozidel z levého pruhu.
Problém ale je, že toho v reálných podmínkách nelze dosáhnout. Kamiony budou zpomalovat do kopců (do těch menších, kde nejsou pruhy pro pomalu jedoucí vozidla), přičemž různé kamiony budou zpomalovat různě, mezi vláčky kamionů bude těžké se řadit a spousta řidičů jedoucích třeba 120 km/h bude mít pocit, že jede dostatečně rychle na to, aby mohli „legálně“ užívat levý pruh, co to jde (i kdyby se v pravém pruhu udělala mezera tak akorát na to, aby se do něj na chvilku schovali). Schválně, kolikrát se vám dneska stalo, že jste jeli za osobním autem v levém pruhu třeba 120, 130 km/h a rozčilovalo vás, že se neuhne doprava, když tam je místo třeba 200 – 300 m mezi kamiony? A kolikrát jste si třeba vy na jeho místě říkali, že se nebudete uhýbat, protože jedete přeci dost rychle a když se uhnete do té mezery, strávíte v ní následujících třicet kilometrů, protože v levém pruhu furt někdo jede? Tak těchhle situací výrazně přibude. Pokud budete první auto za „brzdičem“, možná s tím budete chtít něco dělat pomocí světel a snad i houkačky. Ale jako druhý, pátý,… desátý s tím neuděláte vůbec nic. A pojedete pozdě na schůzku a adrenalin vám poroste…

Řešením není zákaz předjíždění kamionů. Řešením je přeložit zboží z kamionů na železnici nebo ta tu železnici přeložit rovnou kamionové návěsy nebo i celé kamiony.

A až ti bude kamioňák v hospodě tvrdit, ať nejíš housky, když nechceš kamiony na silnici, tak se zkus zamyslet nad tím, jaké kamiony na silnici potkáváš. Jsou to cisterny na chemické suroviny? Cisterny na sypké látky jako cement nebo vápno? Přepravníky osobních aut? Jsou to kontejnery? Jsou to kamiony z Rumunska co peláší do Hamburku pro náklad plechů z Číny? Tak tihle housky do tvého LIDLu fakt nevozí…